Het ontstaan van Synsel Techniek

Synsel Techniek bestaat volgend jaar al 10 jaar. Een goed moment dus om even terug te blikken naar hoe het allemaal begon. 

Synsel

Hoe het begon

Peter-Jan en Mathijs; twee vrienden die tijdens hun studie stage liepen bij een uitzendbureau. Ze kregen de opdracht om verschillende vacatures in te vullen bij/voor meerdere bedrijven. Hierbij merkten ze steeds dat de mensen die ze aan een nieuwe baan hielpen eigenlijk helemaal geen zin hadden om daar aan te slag te gaan. Toch namen ze de baan aan, want er moest brood op de plank komen en dit was wat ze werd aangereikt. In het hele bureau lag de focus op de korte termijn.

"Daardoor haalden wij ook helemaal geen voldoening uit ons werk, want niemand was gemotiveerd en blij dat ze aan de slag konden."

Precies hierdoor ontstond in 2012 het idee voor een eigen onderneming. Het moest anders kunnen. Want wat als je wél voor die lange termijn visie gaat en wat als je niet uitgaat van de vacature maar op zoek gaat naar de best passende baan voor de kandidaat. Ze besloten het traditionele concept volledig om te gooien. Per toeval huurden ze een kantoortje in het pand van internationaal machinebouwer DG Press. Dit kantoortje bevond zich op de eerste verdieping; boven de machine hal en een paar deuren verwijderd van de engineeringsafdeling. Peter-Jan en Mathijs startten Synsel Personeelsdiensten; een uitzendbureau, maar wel op hun eigen manier: met de kandidaat centraal.

Door het nauwe contact met DG Press merkten ze wat voor een impact het tekort aan goed technisch personeel op bedrijven in de machinebouw en industrie had. Deze technici waren van zulke grote waarde voor de organisaties, dat de lange termijn visie van Peter-Jan en Mathijs hier perfect op aansloot. Ze besloten te specialiseren. Door zich volledig te focussen op technici met een achtergrond in werktuigbouwkunde, elektrotechniek en mechatronica ontstond ook de verandering naar een deta-vast constructie. In vaste dienst bij de opdrachtgever; dat was het doel.

“Want alleen dan krijg je als techneut die technische diepgang en groei je in je functie en het bedrijf waar je werkt.”

De kandidaat centraal zetten en plezier in je werk hebben, dat kenmerkt ons bedrijf nog steeds. Dankzij deze mentaliteit groeide Synsel Personeelsdiensten uit tot Synsel Techniek.

 

Synsel

Lange termijn visie

“We vinden het belangrijk dat zowel onze collega’s als de technici die via ons een baan vinden, voor de lange termijn bij ons betrokken blijven. Dit maken we waar door ervoor te zorgen dat wij voldoening uit ons werk halen en echt bijdragen aan het verbeteren van iemands leven. Een (nieuwe) baan heeft namelijk zóveel impact.”

Doordat Synsel sinds 2012 dagelijks in contact staat met verschillende bedrijven binnen o.a. de machinebouw en industrie weten we precies hoe de markt in elkaar steekt. We zijn eigenlijk als een zaakwaarnemer voor technici, want als techneut kun je zelf gewoonweg niet alle bedrijven en vacatures in jouw regio kennen. Wij weten precies welke technieken, systemen, ploegen en culturen waar te vinden zijn.

“Doordat wij schakelen met bijvoorbeeld een productieleider, hoofd technische dienst of manager engineering zijn we precies op de hoogte van wat er speelt op die afdelingen”.

Synsel is daarom opgedeeld in verschillende business units. Zo kunnen we onze expertise waarborgen en spreek je als techneut altijd iemand die precies weet hoe de markt er voor jouw functiegroep uitziet. We hebben de verdeling gemaakt tussen Operators, Technische Dienst, Machinebouw & Service en Engineering. Sinds begin 2021 zijn we daarnaast bezig met het opzetten van de business unit Installatietechniek; een andere markt, maar waar onze lange termijn visie goed past.

Ook zijn we bezig met het uitwerken van de Synsel Academy; een trainingsplatform met onze eigen trainer waar technici gratis de mogelijkheid krijgen om zich verder te ontwikkelen op het gebied van soft skills. Als techneut is het belangrijk om naast je technische skills ook je soft skills te blijven ontwikkelen. Helemaal met de opkomst van Smart Industry. Doordat machines een connectie met het internet hebben, moet jij als techneut overzicht hebben van wat er in het hele bedrijf speelt en daarnaar kunnen handelen. Door meer samen te werken met andere disciplines vernieuw en versterk je jouw eigen kennis en ben je in staat dit om te zetten naar praktische toepassingen binnen de organisatie. Zo zul je je als techneut dus extra moeten ontwikkelen in communicatie, projectmanagement, LEAN en scrumprincipes.

 

Succesverhaal

Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een organisatie van bijna 50 medewerkers, die voorop loopt in de markt. Maar; we bevinden ons nog steeds boven die machinehal en naast die engineeringsafdeling. De lange termijn visie blijkt in combinatie met onze passie voor het vak een succesverhaal.