In 8 stappen naar een onweerstaanbaar technisch profiel op LinkedIn!

LinkedIn is hét sociale platform voor zakelijke contacten en netwerken. Het is tijdens het solliciteren onmisbaar om een goed verzorgd LinkedIn profiel te hebben. Het wordt het ook steeds meer door recruiters en bedrijven gebruikt om nieuw personeel te werven. Hoe zorg je dat jouw profiel opvalt tussen de duizenden anderen? Welke keuzes maak je wel en juist niet? Lees in deze blog hoe je in 8 stappen een onweerstaanbaar profiel opstelt!

Synsel

Onze tips om sneller gevonden te worden op LinkedIn

Als je je profiel al een aantal jaar niet hebt bijgewerkt, dan wordt het hoog tijd om dit weer te doen. Tijdens het solliciteren is een goed LinkedIn profiel namelijk onmisbaar. Het vervangt soms ook het curriculum vitae (CV). Ook als je nog geen profiel hebt, kun je deze tips volgen. Volg de tips nauwkeurig en stel het profiel op dat past bij de baan en werkgever van je dromen!

 

1. Zorg voor een professionele en vriendelijke foto

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken! Je kent deze bekende uitdrukking vast wel. Houd als vuistregel aan dat LinkedIn een zakelijk platform is. Op een zakelijk platform is het, net als bij een sollicitatiegesprek, belangrijk dat je een professionele, verzorgde indruk maakt. Op een professionele foto kijk je in de camera, ben je netjes gekleed, is er een rustige achtergrond en toont het de juiste kleuren. Vermijd dus vakantiefoto’s, zonnebrillen en bij voorkeur ook zwart wit.

 

2. Gebruik je headline als wervende advertentie

De headline is de zin onder je naam en is van grote toegevoegde waarde. Deze geeft je namelijk de mogelijkheid om een extra pakkende zin aan jouw naam en foto toe te voegen. De headline wordt samen met jouw profielfoto overal op LinkedIn getoond waar je iets doet – foto’s interessant vinden, reacties plaatsen, overzichten etc. LinkedIn plaatst bij je headline automatisch jouw huidige functie, maar je kunt deze zelf aanpassen. Kies bijvoorbeeld voor interessante zoekwoorden (Technische junior, op zoek naar een baan met mogelijkheid tot medior) of een duidelijke samenvatting van jouw huidige status (Beschikbaar voor een nieuwe functie!). De headline zorgt ervoor dat je opvalt en dus sneller gevonden wordt.

 

3. Maak slim gebruik van de samenvatting

Met de samenvatting op LinkedIn kun je jezelf in een paar regels voorstellen. Wanneer mensen op jouw profiel komen, is dit het eerste dat ze na je foto en headline zien. Beschrijf hier jezelf, hoe je als collega bent en wat je werkgevers te bieden hebt. Het is leuk om hier ook een klein stukje humor toe te voegen, zodat je extra opvalt. Vergeet niet om trefwoorden te gebruiken, zo word je namelijk sneller gevonden. Heb je inspiratie nodig om een pakkende samenvatting te schrijven? Schrijf dan eerst eens je eigenschappen op, gevolgd door je belangrijkste werkervaring. Maak hier dan een kort en bondig verhaaltje van.

 

4. Beschrijf waar je werkt of gewerkt hebt

Uiteraard vermeld je jouw werkervaring. Zowel waar je momenteel werkt, als waar je hebt gewerkt in het verleden. Het is hierbij wel belangrijk dat je per functie aangeeft wat je taken en verantwoordelijkheden zijn. Zo is het voor potentiële werkgevers duidelijk welke ervaring je hebt. We adviseren je om meer dan één functie (er is geen maximum) toe te voegen aan je profiel. Blijf hierbij natuurlijk wel kritisch, niet iedere baan is even relevant voor je ontwikkeling (denk aan een bepaalde bijbaantjes. Het is niet verplicht om meerdere functies te vermelden, maar een beter gevuld profiel beloont je wel met een ‘all-star status’ op LinkedIn. Deze status zorgt er weer voor dat je sneller gevonden wordt en hoger in een lijst met vergelijkbare profielen staat.

 

Synsel

5. Wat is je opleidingsachtergrond?

Het is enorm interessant voor werkgevers om een overzicht van jouw opleidingen en cursussen te zien. Op LinkedIn kun je dit op een mooie en overzichtelijke wijze weergeven. Je kunt zelfs invullen op welke datum de diploma’s zijn afgegeven, de licentienummers en de vervaldatum. Dit hoeft natuurlijk niet, maar de vuistregel is wel dat je alle opleidingen benoemt. Deze geven namelijk een goed beeld van jouw ontwikkeling én het feit dat jij aan je eigen ontwikkeling werkt.

 

6. Vraag oud-collega’s om aanbevelingen! 

Je hebt vast en zeker (oud-)collega’s op LinkedIn met wie je hebt samengewerkt. Als zij jou een beetje kennen en een beeld hebben van jouw werkwijze, dan is het voor jouw profiel heel waardevol als ze een aanbeveling voor jou schrijven. Benader hen met de vraag of ze een leuke aanbeveling voor je willen schrijven. Als tegendienst kun je vervolgens ook voor hen een aanbeveling schrijven, zo hebben jullie er beiden wat aan. Het toevoegen van enkele aanbevelingen helpt bij de volledigheid van jouw profiel. 

 

7. Zorg voor een nette URL

Nadat je een account op LinkedIn hebt aangemaakt, geeft het platform je automatisch een URL waarop je te vinden bent. Deze URL bevat cijfers en is daardoor niet erg aantrekkelijk om te delen. Ook is de URL weinig persoonlijk. Gelukkig kun je dit wijzigen. Ga naar je profiel en klik op ‘URL bewerken’. Pas de URL aan in je voornaam en achternaam, aan elkaar geschreven. Zo word je sneller gevonden en is het eenvoudiger om de URL met anderen te delen.

 

8. De laatste stappen voor een onweerstaanbaar profiel! 

Als je de bovenstaande stappen allemaal hebt gevolgd ben je bijna klaar om jouw LinkedIn profiel effectief in te gaan zetten. De volgende stap is het invullen van alle overige informatie zoals vaardigheden, projecten, talen, prestaties en documenten. Onder de vaardigheden vul je speciale vaardigheden in die goed van pas komen bij een nieuwe baan. Bij de projecten vul je noemenswaardige, interessante projecten in. Schrijf deze wervend, zodat je potentiële werkgevers verleidt hier meer over te willen weten (dit mogen ook zeker projecten zijn die je tijdens je opleiding hebt uitgevoerd). Tot slot kun je de talen die je beheerst toevoegen, speciale prestaties en documenten (bijvoorbeeld een relevant rapport of onderzoek dat je hebt geschreven). Zo is jouw LinkedIn profiel tot de nok gevuld met interessante, unieke en relevante zaken. Onweerstaanbaar voor jouw toekomstige werkgever!

 

 

Nog een paar extra tips:

  • Je kunt bij jouw prestaties, werkervaring en opleidingen naar externe documenten, foto’s, websites, video’s en presentaties linken. Dit geeft de bezoeker van je profiel meteen een beeld bij de tekst.
  • Zijn er geen vacatures bij jouw droombedrijf? Volg het bedrijf dan op LinkedIn. Zo blijf je op de hoogte van vacatures en interessante nieuwtjes. Zoek de bedrijfspagina op om deze vervolgens te volgen.
  • Tot slot: wil je gevonden en benaderd worden door recruiters? Stel dan in dat je beschikbaar bent! Dit doe je door je carrière-interesses te activeren.   

 

Gerelateerde vacatures