Dankzij deze LinkedIn profiel tips overtuig jij werkgevers binnen seconden!
LinkedIn: hét zakelijke platform. Een sterk LinkedIn-profiel is enorm belangrijk tijdens het solliciteren en wordt ook steeds vaker gebruikt door recruiters en bedrijven. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw profiel opvalt tussen die honderden andere? Nou, dat doe je met onze LinkedIn profiel tips. Lees in dit blog hoe je in 8 stappen een professioneel en aantrekkelijk LinkedIn-profiel voor werkgevers opbouwt!


De juiste foto
‘Je kunt maar één keer een eerste indruk maken!’. Deze uitdrukking komt je vast wel bekend voor. Op een zakelijk platform als LinkedIn is het, net als bij een sollicitatiegesprek, belangrijk dat je een professionele, verzorgde indruk maakt. Op een professionele foto kijk je in de camera, ben je netjes gekleed, is er een rustige achtergrond en worden de juiste kleuren getoond. Vermijd dus vakantiefoto’s, zonnebrillen en T-Shirts met schreeuwende prints.
Je headline
Eén van de beste LinkedIn profiel tips van vandaag: de kopregel op LinkedIn is de zin onder je naam en is van grote toegevoegde waarde. Deze zin geeft je namelijk de mogelijkheid om jezelf nóg beter voor te stellen. Als jij actief bent op LinkedIn, dus als je iets plaatst, reageert of een profiel bezoekt worden jouw headline en profielfoto getoond. LinkedIn plaatst bij je headline automatisch jouw huidige functie, maar deze is zelf aan te passen.
Kies bijvoorbeeld voor interessante zoekwoorden (Technische Junior, op zoek naar een baan met mogelijkheid tot medior) of een duidelijke samenvatting van jouw huidige status (Beschikbaar voor een nieuwe functie!). Je kopregel op LinkedIn zorgt ervoor dat je opvalt en dus sneller gevonden wordt door werkgevers!
Vat jezelf eens samen
Met de samenvatting op LinkedIn kun je jezelf in een paar regels voorstellen. Wanneer mensen op jouw profiel komen, is dit het eerste dat ze na je foto en headline zien. Beschrijf hier hoe je als persoon bent, hoe je als collega bent en wat je werkgevers te bieden hebt. Het is leuk om hier lekker luchtig te schrijven en misschien zelfs wat humor te gebruiken, zodat je extra opvalt.
Vergeet trouwens niet om relevante trefwoorden te gebruiken, zo word je namelijk sneller gevonden. Heb je inspiratie nodig om een pakkende samenvatting te schrijven? Schrijf dan eerst eens je eigenschappen op, gevolgd door je belangrijkste werkervaring. Maak hier dan een kort en bondig verhaaltje van.
Je werkervaring
Uiteraard vermeld je jouw werkervaring. Noteer zowel je huidige functie als eerdere functies. Het is hierbij wel belangrijk dat je per functie aangeeft wat je taken en verantwoordelijkheden zijn of zijn geweest. Zo is het voor potentiële werkgevers duidelijk wat je gedaan hebt en wat je zoal kan.
We adviseren je om meer dan één functie (er is geen maximum) toe te voegen aan je profiel. Blijf hierbij natuurlijk wel kritisch, niet iedere baan is even relevant voor je ontwikkeling. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan je bijbaantje in de supermarkt of iets dergelijks.
Het is niet verplicht om meerdere functies te vermelden, maar een beter gevuld profiel beloont je wel met een ‘all-star status’ op LinkedIn. Deze status zorgt er weer voor dat je sneller gevonden wordt en hoger in een lijst met vergelijkbare profielen staat.
Gestudeerd?
Het is enorm interessant voor werkgevers om een overzicht van jouw opleidingen en cursussen te zien. Op LinkedIn kun je dit op een mooie en overzichtelijke manier weergeven. Je kunt zelfs invullen op welke datum de diploma’s zijn afgegeven, wat de licentienummers zijn en wanneer het diploma eventueel vervalt. Dit hoef je natuurlijk niet allemaal in te vullen, maar de vuistregel is wel dat je alle opleidingen benoemt. Deze geven namelijk een goed beeld van jouw ontwikkeling en vertellen dat je serieus bezig bent met je eigen ontwikkeling.
Aanbevelingen
Je hebt vast en zeker (oud-)collega’s op LinkedIn met wie je hebt samengewerkt. Als zij jou een beetje kennen en een beeld hebben van jouw werkwijze, dan is het voor jouw profiel heel waardevol als je ze een aanbeveling voor je laat schrijven. Als tegendienst kun je natuurlijk ook een aanbeveling voor hen schrijven. Zo hebben jullie er beiden wat aan. Het toevoegen van enkele aanbevelingen helpt bij de volledigheid van jouw profiel.
Een nette URL
Nadat je een account op LinkedIn hebt aangemaakt, geeft het platform je automatisch een URL waarop je te vinden bent. Deze URL bevat cijfers en is daardoor niet erg aantrekkelijk om te delen. Ook is de URL niet echt persoonlijk. Gelukkig kun je dit wijzigen. Ga naar je profiel en klik op ‘URL bewerken’. Pas de URL aan in je voornaam en achternaam, aan elkaar geschreven. Zo word je sneller gevonden en is het eenvoudiger om de URL met anderen te delen.
Als je de bovenstaande stappen allemaal hebt gevolgd, kun je met trots zeggen dat je jouw LinkedIn-profiel optimaal aan het gebruiken bent. Jouw LinkedIn-profiel is namelijk tot de nok gevuld met interessante, unieke en relevante zaken. Onweerstaanbaar voor jouw toekomstige werkgever!
Wil je meer advies over het gebruik van je LinkedIn profiel tijdens het sollicitatieproces? Plan dan snel een gesprek in met een van onze adviseurs!
Op zoek naar een job? Bij Synsel hebben we meer dan 6.000 vaste banen. Mis jouw kans op je nieuwe baan niet en neem contact op!