Ruzie op het werk: 5 tips om er mee om te gaan
Heb je ruzie op het werk met een collega of je leidinggevende? Dat is natuurlijk nogal vervelend! Gelukkig kun je dit in de meeste gevallen eenvoudig oplossen. Hoe je ruzie op het werk voorkomt of oplost lees je in dit blog!


De onderliggende oorzaak
Sta altijd even stil bij de onderliggende reden waarom er onenigheid is. Ben je geïrriteerd omdat een collega de kantjes ervan afloopt? Vind je dat je te weinig betaald krijgt? Maakt je leidinggevende ongepaste opmerkingen? Onvrede op het werk kan erg veel oorzaken hebben.
Vaak liggen deze in de richting van:
- Verkeerde verwachtingen;
- Miscommunicatie;
- Niet nagekomen afspraken;
Als je uitzoekt welke onderliggende oorzaak de reden is van jouw onvrede, plaats en accepteer je alles ongetwijfeld een stuk makkelijker.
Niet iedereen hoeft je vriend te zijn
Je hoeft niet met al je collega's goed bevriend te zijn om efficiënt te kunnen samenwerken. De kans dat je met je ene collega beter overweg kunt dan met je andere, is niet meer dan logisch. Hoe meer je accepteert dat mensen erg kunnen verschillen van elkaar en van jou, hoe beter je iemand kunt accepteren zoals hij of zij is.
Bespreek frustraties op tijd
Het is erg belangrijk om tijdig aan te geven waar je tegenaan loopt. Bespreek dit, maar let r er wel op hoe je het bespreekt. We beginnen een gesprek vaak vanuit emoties: irritatie, woede of frustratie. Hoe eerder je het probleem aankaart hoe makkelijker het is om neutraal te blijven. Wees er daarom vlot bij!
Schakel een derde partij in
Een neutrale derde partij betrekken kan veel veranderen aan een conflict. Dit hoeft niet iemand in een managementfunctie te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook een andere collega zijn. Enkele voordelen van het inschakelen van een derde persoon:
- Het geeft een ander perspectief op de situatie;
- Het biedt bemiddeling tijdens gesprekken;
- Het doorbreekt patronen die eventueel zijn vastgelopen;
- Emoties kunnen in het gesprek getackeld worden
Je eigen ontwikkeling voorop
Het belangrijkste van alles? Juist, dat is jij met plezier naar je werk gaat. Focus daarom op je eigen ontwikkeling en niet op het functioneren van een ander. Houd focus op je eigen taken en resultaten.
Conflicten met je werkgever
Conflicten met je werkgever kunnen sneller juridische vormen aannemen. In dat geval gaat het niet om een conflict tussen gelijke partijen, maar is het een ongelijke strijd. Zorg in die situatie altijd dat je op tijd advies inwint van een derde partij die jou professioneel kan ondersteunen.
Wat je in dat geval zelf het beste kunt doen, is het doornemen van je arbeidsovereenkomst met bijlages en je CAO. Blijf er in ieder geval niet zelf mee lopen, maar neem er een partij in mee. In veel gevallen kan een belangenorganisatie met een adviesgesprek al veel helderheid bieden.
Hulp van Synsel
Vind je het fijn om veel persoonlijke begeleiding te krijgen in stressvolle periodes? Schakel dan de hulp van Synsel in. Ben je op zoek naar een nieuwe baan? Check dan zeker onze vacaturepagina en wie weet helpen wij jou snel aan je nieuwe baan!